Είναι ένας μεγάλος, διθάλαμος μακεδονικός τάφος η πρόσοψη του οποίου θυμίζει ναό. Ημικίονες και παραστάδες υποβαστάζουν το χαρακτηριστικό δωρικό επιστύλιο και τη ζωφόρο με τα τρίγλυφα και τις μετόπες, όμως επάνω από αυτή δεν βρίσκεται αέτωμα, αλλά μια ασυνήθιστα ψηλή ιωνική ζωφόρος που επιστέφεται από ιωνικό γείσο με δωρικό κυμάτιο και ψευδοσίμη. Η ανάμιξη των ρυθμών, που χαρακτηρίζει γενικά την μακεδονική αρχιτεκτονική εδώ υπαγορεύεται από την ανάγκη να κρυφτεί η καμάρα -λύση λειτουργικά αναγκαία, μορφολογικά όμως εντελώς ανοίκεια για την ελληνική αρχιτεκτονική- χωρίς να ανατραπεί εντελώς η παραδοσιακή ισορροπία των μεγεθών των αρχιτεκτονικών μελών του μνημείου. Η ιωνική ζωφόρος που με τον όγκο της κυριαρχεί προσφέρει μια λαμπρή δυνατότητα για διακόσμηση που δεν έμεινε βέβαια ανεκμετάλλευτη, αφού ζωγραφίστηκε με την εξαιρετική τοιχογραφία του βασιλικού κυνηγιού.
Αντίθετα με την παραδοσιακή αντίληψη της κλασικής αρχιτεκτονικής που θέλει τα επιμέρους στοιχεία να δηλώνουν με τη μορφολογία τους τη δομική και λειτουργική τους σκοπιμότητα, εδώ η ιωνική ζωφόρος και το διάζωμα με τα τρίγλυφα και τις μετόπες χρησιμοποιούνται για να κρύψουν την πραγματική μορφή του κτηρίου. Οι ημικίονες, οι πεσσοί, το επιστύλιο και τα γείσα δεν ανταποκρίνονται στην αρχιτεκτονική δομή του μνημείου και δεν έχουν άλλη σκοπιμότητα από την παρουσία τους που θα δημιουργήσει την εντύπωση οικείας εικόνας. Ο υπόγειος θάλαμος κρυμμένος ολόγυρα από το χώμα, ορατός μόνο από την πλευρά της εισόδου, από όπου θα γίνει η ταφή, αποκτά πρόσοψη που τον κάνει να μοιάζει αυτό που δεν είναι. Φόρμες οικείες, αποσπασμένες από την πραγματική τους λειτουργία, επιστρατεύονται: ο τάφος θυμίζει παλάτι και ναό.
Μια νέα αρχιτεκτονική αντίληψη που θέλει την πρόσοψη σκηνικό, λίγο-πολύ αυτόνομο και ανεξάρτητο από το ίδιο το κτίσμα, μια αντίληψη που θα γίνει πολύ δημοφιλής στα ελληνιστικά και ρωμαϊκά χρόνια, βρίσκει εδώ και στους υπόλοιπους μακεδονικούς τάφους που θα ακολουθήσουν μια από τις πιο πρώιμες διατυπώσεις της. Πραγματικό λειτουργικό στοιχείο απομένει η βαριά μαρμάρινη πόρτα, η πόρτα που κλείνοντας θα χωρίσει για πάντα τον ηρωοποιημένο νεκρό από τους ζωντανούς.
Ένας ιδιαίτερα μακρύς κατηφορικός «δρόμος? οδηγεί στην είσοδο του τάφου, όπου σχηματίζεται ένα μικρό πλάτωμα. Δύο τοίχοι από ωμά πλιθιά επιχρισμένοι με αδρό κονίαμα συγκρατούσαν στο σημείο αυτό τα χώματα στις πλευρές του σκάμματος του δρόμου και διαμόρφωναν το χώρο που θυμίζει αυλή. Με ωμά πλιθιά και αδρό κονίαμα είναι κατασκευασμένο και το στηθαίο που βρίσκεται πίσω από την πρόσοψη του τάφου για να συγκρατεί τις επιχώσεις με τα υπολείμματα της νεκρικής πυράς που είχαν καλύψει ολόκληρη την καμάρα. Η προσπάθεια να κρατηθεί καθαρός ο χώρος μπροστά στην είσοδο για τις τελετές που θα γίνονταν κατά τη διάρκεια της ταφής είναι φανερή.
Ο τάφος κατασκευάστηκε ολόκληρος από πωρόλιθο εκτός από τις δύο πόρτες και τα περίθυρα που είναι μαρμάρινα. Λευκά κονιάματα πολύ καλής ποιότητας που δίνουν την εντύπωση μαρμάρου καλύπτουν την πρόσοψη. Τα τρίγλυφα και οι ταινίες του διαζώματος διατηρούν το λαμπρό βαθυγάλαζο και το ζωηρό κόκκινο χρώμα τους και μας δίνουν μια εντύπωση της πολυχρωμίας των ελληνικών ναών. Κόκκινο και γαλάζιο, γκρι και λευκό έχουν χρησιμοποιηθεί για τη διακόσμηση των κυματίων και για την απόδοση της φωτοσκίαση που δημιουργεί την ψευδαίσθηση του ανάγλυφου.
Αντίθετα με την επιμελημένη κατασκευή της πρόσοψης, στο εσωτερικό του τάφου είναι προφανής η προχειρότητα που υπαγορεύτηκε από τη βιασύνη. Οι τοίχοι του θαλάμου είναι σοβατισμένοι πρόχειρα, όμως τα ίχνη που σώθηκαν επάνω στους σοβάδες δείχνουν ότι εδώ θα υπήρχαν πορφυρά υφασμάτινα παραπετάσματα που θα δημιουργούσαν αντάξιο πλαίσιο για τα πλούσια κτερίσματα. Ο προθάλαμος είναι περισσότερο φροντισμένος με καλά κονιάματα στους τοίχους, βαμμένα με σκούρο μπλε, λευκό και ζωηρό κόκκινο χρώμα. Ο τάφος είχε δύο χώρους, τον κυρίως θάλαμο και τον ασυνήθιστα βαθύ προθάλαμο, σε καθέναν από τους οποίους υπήρχε μία μαρμάρινη θήκη. Στη θήκη του θαλάμου βρισκόταν η χρυσή λάρνακα με τα οστά του νεκρού βασιλιά, ενώ σε εκείνη του προθαλάμου η χρυσή λάρνακα με τα οστά της συζύγου του.
Επάνω από τις θήκες ήταν στημένα τα ψηλά, ξύλινα ανάκλιντρα με την πλούσια χρυσελεφάντινη διακόσμηση που διαλύθηκαν και τα υπολείμματα τους βρέθηκαν σκορπισμένα στο δάπεδο. Μπροστά στο ανάκλιντρο του θαλάμου, επάνω σε ένα ξύλινο τραπέζι, ήταν τοποθετημένα τα ασημένια σκεύη για το συμπόσιο, που, όταν έλιωσαν τα ξύλα, κατρακύλισαν προς τα βόρεια, όπου βρέθηκαν και τα χάλκινα σκεύη των ιερών σπονδών, αλλά και τα πήλινα σκεύη που ήταν απαραίτητα για την ταφική τελετουργία. Στην άλλη πλευρά, στη νοτιοδυτική γωνία, είχαν αποθέσει ολόκληρη τη χάλκινη οικοσκευή που χρησιμοποιήθηκε για το λουτρό του νεκρού, αλλά και την λαμπρή χρυσοποίκιλτη πανοπλία του.
Το πρόβλημα της ασφαλούς στέγασης με ανθεκτική πέτρινη οροφή μιας πραγματικά ευρύχωρης υπόγειας αίθουσας θα λυθεί οριστικά στα χρόνια του Φιλίππου Β΄ με τη χρήση της λίθινης καμάρας, μιας κατασκευής ανοίκειας μορφολογικά ιδιαίτερα όμως αποτελεσματικής στατικά, που μπορεί να κρατήσει πραγματικά μεγάλα φορτία και λύνει τα χέρια των αρχιτεκτόνων, επιτρέποντας τους να κατασκευάσουν πραγματικά μνημειακά υπόγεια κτίρια. Έτσι γεννιέται ο «μακεδονικός? τάφος, το πιο χαρακτηριστικό προϊόν της μακεδονικής αρχιτεκτονικής και συγχρόνως ο πιο γνήσιος καρπός της ταφικής αντίληψης των Μακεδόνων που στο ιδεολογικό επίπεδο αποτελεί τον άμεσο απόγονο των θολωτών τάφων της Μυκηναϊκής εποχής. Ο καμαροσκέπαστος τάφος με το μνημειακό δρόμο που η εικόνα του θυμίζει παλάτι και ναό θα γίνει η υπόγεια άφθαρτη κατοικία του ηρωοποιημένου νεκρού και θα δώσει υπόσταση στην αντίληψη του Πλάτωνα για την ταφή των ταγών της ιδανικής πολιτείας όπως περιγράφεται στους Νόμους Και βέβαια δεν είναι τυχαίο ότι στη βασιλική νεκρόπολη των Αιγών συγκεντρώνονται τα περισσότερα και τα παλαιότερα μνημεία αυτού του είδους -βρέθηκαν ως τώρα 12- από οπουδήποτε αλλού.
Συντάκτης
Αγγελική Κοτταρίδη.
- ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ (98)
- ΝΕΑ ΑΠ ΟΛΟ ΤΟ ΚΟΣΜΟ (55)
- ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΝΕΑ (46)
- ΝΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ (42)
- ΕΡΕΥΝΕΣ (30)
- ΣΠΗΛΙΕΣ-ΣΠΗΛΑΙΑ (28)
- ΚΕΙΜΕΝΑ ΟΜΑΔΑΣ (23)
- ΕΓΚΑΤΑΛΕΛΛΕΙΜΕΝΑ (22)
- ΦΑΚΕΛΟΣ ΑΡΧΑΙΑ (22)
- ΕΚΔΡΟΜΕΣ (20)
- ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ (18)
- ΝΟΜΟΣ ΛΑΚΩΝΙΑΣ (18)
- ΠΑΛΙΑ ΣΠΙΤΙΑ (18)
- ΠΑΡΑΞΕΝΑ (13)
- ΕΡΕΥΝΑ-ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (12)
- ΚΡΗΤΗ (10)
- ΕΓΚΑΤΑΛΕΛΕΙΜΜΕΝΑ (9)
- ΚΑΣΤΡΑ. (9)
- ΜΟΥΣΕΙΑ (8)
- ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ (6)
- ΑΡΘΡΑ (6)
- ΑΡΧΑΙΑ ΥΔΡΑΓΩΓΕΙΑ (6)
- ΒΙΣΑΛΤΗΣ (6)
- ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΚΟΝΙΣΜΕΝΕΣ.... (6)
- ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ (6)
- ΝΕΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (6)
- ΠΥΡΓΟΙ (6)
- ΦΡΟΥΡΙΑ (6)
- ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΝΥΧΤΑΣ... (5)
- ΝΟΜΟΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ (5)
- ΡΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ (5)
- ΛΗΜΝΟΣ (4)
- ΜΟΝΕΣ-ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ (4)
- ΝΟΜΟΣ ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ (4)
- ΟΡΥΧΕΙΑ (4)
- ΠΕΡΙΕΡΓΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΤΗΣ ΜΟΙΡΑΣ (4)
- ΠΟΛΙΤΙΚΑ (4)
- ΠΡΟΙΣΤΟΡΙΚΑ ΝΕΑ (4)
- ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΚΔΡΟΜΕΣ (4)
- ΣΤΟΙΧΕΙΩΜΕΝΑ (4)
- ΥΠΟΓΕΙΑ ΑΘΗΝΑ (4)
- ΑΔΡΙΑΝΕΙΟ ΥΔΡΑΓΩΓΕΙΟ (3)
- ΒΥΘΙΣΜΕΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΙΕΣ (3)
- ΕΡΕΥΝΕΣ-ΣΥΝΩΜΟΣΙΟΛΟΓΙΑ (3)
- ΟΜΑΔΑ ΠΑΥΣΑΝΙΑΣ (3)
- ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ (3)
- ΥΠΟΓΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗ (3)
- ΦΩΤΙΕΣ (3)
- ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ (2)
- ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ (2)
- ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ (2)
- ΕΞΩΓΗΙΝΑ ΝΕΑ (2)
- ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΝΩΜΟΣΙΑΣ (2)
- ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΤΗΡΙΑ (2)
- ΚΕΑ (2)
- ΚΥΘΗΡΑ (2)
- ΚΥΠΡΟΣ (2)
- ΚΩΣ (2)
- ΝΑΞΟΣ (2)
- ΝΟΜΟΣ ΑΧΑΙΑΣ (2)
- ΝΟΜΟΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ (2)
- ΝΟΜΟΣ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ (2)
- ΟΜΟΡΦΙΕΣ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΓΗΣ (2)
- ΟΝΟΜΑΣΤΑ ΓΕΦΥΡΙΑ (2)
- ΟΧΥΡΩΜΑΤΙΚΑ ΕΡΓΑ (2)
- ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ-ΜΥΘΟΙ (2)
- ΠΑΡΑΞΕΝΑ ΣΠΙΤΙΑ (2)
- ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ (2)
- ΠΡΟΣΕΧΩΣ (2)
- ΦΑΚΕΛΟΣ ΠΑΛΙΑ ΑΘΗΝΑ (2)
- ΦΑΚΕΛΟΣ ΦΥΣΗ (2)
- ΑΠΟΛΙΘΩΜΕΝΟΙ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ (1)
- ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ (1)
- ΒΙΝΤΕΟ ΟΜΑΔΑΣ (1)
- ΓΕΓΟΝΟΤΑ (1)
- ΔΙΑΣΤΗΜΑ (1)
- ΔΡΑΚΟΣΠΙΤΑ (1)
- ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΜΕΙΝΑΝ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ (1)
- ΙΟΣ (1)
- ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ (1)
- ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ (1)
- ΚΡΗΝΕΣ (1)
- ΜΗΛΟΣ (1)
- ΜΙΑ ΠΟΛΗ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΗ (1)
- ΝΑΥΑΓΙΑ (1)
- ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΑ (1)
- ΝΟΜΟΣ ΑΡΚΑΔΙΑΣ (1)
- ΝΟΜΟΣ ΑΡΤΑΣ (1)
- ΝΟΜΟΣ ΕΥΒΟΙΑΣ (1)
- ΝΟΜΟΣ ΚΥΚΛΑΔΩΝ (1)
- ΝΟΜΟΣ ΠΡΕΒΕΖΗΣ (1)
- ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ (1)
- ΠΑΡΑΚΑΜΕΡΑ ΕΞΟΡΜΗΣΕΩΝ (1)
- ΣΠΑΡΤΗ (1)
- ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ (1)
- ΥΠΟΓΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ (1)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
η αλλη ΙνδιαΠριν από 9 χρόνια
-
-
Η ομάδα μας συνεχίζει την δράση της κανονικά. Με την μόνη διαφορά πως οι περισσοτερες έρευνες μας σχετίζονται με την υπόγεια Αθήνα, με αποτέλεσμα τα όποια άρθρα να ανεβαίνουν στο site της ΑΣΤΙΚΗΣ ΣΠΗΛΑΙΟΛΟΓΙΑ http://urbanspeleology.blogspot.com/
Σας ευχαριστούμε
ΟΜΑΔΑ ΠΑΥΣΑΝΙΑΣ
ΑΣΤΙΚΗ ΣΠΗΛΑΙΟΛΟΓΙΑ
Η λίστα ιστολογίων μου
Η λίστα ιστολογίων μου
-
ΛΙΓΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΣΑΝΑΤΟΡΙΟ Αποτελούσε «φάρμακο» για τη φυματίωση Το κλίμα της Πάρνηθας θεωρείται εξαιρετικά υγιεινό γι αυτό ...
-
Στις 15/05/2015 έγινε η παρουσίαση των ανασκαφικών εργασιών, αλλά και των ευρημάτων που ήρθαν στο φως από το υπέδαφος του Πειραιά. Αποκ...
-
'' Κάθε τόπος έχει την δική του ιστορία... Πίσω από μια εγκαταλελειμμένη πλατφόρμα, πίσω από μια παρατημένη στοά, πίσω από...
-
Έρευνα ΟΜΑΔΑ ΠΑΥΣΑΝΙΑΣ Φωτογραφική Επιμέλεια ΧΡΟΝΟΣ ...Αθήνα, μια πόλη που προσπαθεί επιμελώς εδώ και αιώνες να σβήσει από π...
-
Το έχουν αποκαλέσει ξενοδοχείο ''φάντασμα'', ''καταραμένο'', ξενοδοχείο ερείπιο... Το μόνο σίγου...
-
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ ΕΡΕΥΝΑ ΟΜΑΔΑ ΠΑΥΣΑΝΙΑΣ Φωτογραφική Επιμέλεια ΧΡΟΝΟΣ Ένα ακόμα αρχοντικό της νεώτερης ιστορίας μας βρίσκεται σε π...
-
'' Είναι στο σύννεφο, είναι μέσα στο πηγάδι είναι στο χιόνι και στα φρούτα του Μαγιού είναι στα μάτια, είναι στο ουράνιο...
-
ΑΡΘΡΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΠΑΥΣΑΝΙΑΣ ΚΕΙΜΕΝΟ ALALUM 2012 ‘Ισως είναι αποτυπωμένο εκεί, στα γονίδια του ανθρώπου ανεξίτηλα το συναίσθημα του φό...
-
ΕΡΕΥΝΑ: ΟΜΑΔΑ ΠΑΥΣΑΝΙΑΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΟΝΟΣ Τύπος: Μαυσωλείο αναδιαμορφωμένο αργότερα Χρονολογία: Υστ...
-
ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΟΜΑΔΑ ΠΑΥΣΑΝΙΑΣ Φωτογραφική επιμέλεια ΧΡΟΝΟΣ Η Ιερά οδός συναντάει τη κοίτη του ελευσινιακού Κηφισού (σημερινού Σαρα...
Αναγνώστες
Δημοφιλείς αναρτήσεις
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Τα πάντα ρει...
Βαδίζοντας σε διάφορες περιοχές διαπιστώνεις πως ότι βλέπεις είναι μοναδικό ! Από τη μια στιγμή στην άλλη αυτή η εικόνα έχει περάσει στο παρελθόν ,τίποτα δεν παραμένει ίδιο , για χίλιους λόγους όταν θα ξαναπεράσεις από το ίδιο μέρος τίποτα πλέον δεν θα είναι ίδιο και ο λόγος...ο άνθρωπος... αυτός, καταστρέφει τα πάντα...
0 ΧΡΟΝΟΠΛΗΚΤΟΙ:
Δημοσίευση σχολίου